Wat nou als je kind het maar niet lukt om zijn weektaak af te krijgen.

Gepubliceerd op 6 oktober 2019 om 09:59

Wat nou als je kind het maar niet lukt om zijn weektaak af te krijgen.

Waar zou de oorzaak kunnen liggen?

Welke tips kunnen dan helpen om het wel af te krijgen?

Deze vaardigheid heeft het te maken met volgehouden aandacht, je werk kunnen plannen en organisatorische vaardigheden oftewel je executieve functies.

Stel je hoeft niet te zoeken naar de juiste bladzijde in je boek, maar er zit een post-it op de goede blz, dat scheelt zoeken. Stel je moet je bakje telkens omdraaien om de goede spulletjes te vinden dan is het handig om te gaan ordenen.

Een handige werkplekje hebben of kiezen in de klas is er ook eentje. Waar werkt dit kind het fijnste en kan het zich concentreren. Is dat in het midden van de klas, naast een vriendje of juist niet. Bij het raam is ook de verleiding groot om weg te dromen. Dus hier komt een stukje focus om de hoek kijken. Hoe kun je je aandacht vasthouden en je richten op je taak.

Wat doen we dan bij VerwonderjeWijs*? Eerst ga je aan de slag om je volgehouden aandacht en werkgeheugen te trainen. Dat kan met een prachtig kindvriendelijk programma genaamd MyCognitionED. MyCognitionED is een heel ontspannen 'spel', dat je hersenen flink aan het werk zet. Door de training worden je hersenen aangezet om de aandacht erbij te houden. Je planningsvaardigheden worden getraind.  Motivatie is wel een voorwaarde. Het nut ervan inzien ook anders is de wedstrijd niet te winnen. Maar wil je hier aan werken en zie je het nut en de noodzaak van het trainen van executieve functies in, dan geeft dit programma je hulp in je  vaardigheden.

 

Daarnaast is in gesprek gaan en praten over jouw growmindset, oefenen met executieve functies, werken aan rekenen, begrijpend lezen en spelling een belangrijke insteek van VerwonderjeWijs*

Het programma MyCognitionED is nog in de laatste fase van implementatie, maar als Pilotcoach kan ik het al aanbieden aan de kinderen in Berghem.

Fantastisch dat ik jullie dit mag aanbieden in mijn eigen praktijk.

Ik praat je graag bij over de prachtige ontwikkelkansen die ik je kan bieden.

Liefs Eva 

VerwonderjeWijs | Berghem

Werktempo en aandacht

Een aantal praktische tips op een rijtje

 

Zorg voor post-its of boekenleggers op de bladzijde waar het kind gebleven is.

 

Zorg voor een opgeruimde werkplek en een opgeruimd laatje: geen losse rommeltjes, pennen en losse blaadjes.  Hoe meer overzicht en minder afleiding, hoe makkelijker het is om spullen te pakken en je aandacht vast te houden.

 

Bespreek met het kind wat een goede plek is in de klas, bij het digibord, bij het raam. Waarom gaat het werken op de ene plek beter dan op de andere. Met welke kinderen kun je goed werken en ook met welke lukt het niet. Praat samen met het kind over wat wel werkt Geef goede feedback. Niet goed of minder goed, maar wat werkt of zou kunnen werken. Soms is het o

 

Laat het kind het nut en de noodzaak begrijpen van werktempo en taakgerichtheid.

 

Zorg dat het kind een zelfgekozen doel heeft om aan te werken dat past bij dit specifieke kind.

 

Geef het kind procesgerichte feedback op keuzes die het maakt. Leg oorzaak en gevolg uit.

 

Fouten maken graag! Van je fouten leer je meer dan van alles wat je al kan, van fouten maakt je brein nieuwe verbindingen! We gaan er gewoon mee aan de slag!

 

Blijf altijd positief als coach, leerkracht en ouder!
 
Zorg voor werk dat de betrokkenheid verhoogd. (Tip voor de leerkracht :)) Kies werk in de range van flow of betrokkenheid. Niet te makkelijk, niet te moeilijk, maar wat aansluit bij de mogelijkheden het liefst net iets daarboven, zodat het kind zich kan optrekken aan de taak. Een saaie tekst heeft toch een andere benadering dan een spannende tekst en de vaardigheden die ervoor moeten worden verricht geven een andere beleving en uitwerking. Saaie werkjes zonder uitdaging geven geen voldoening en zijn eigenlijk loze arbeid in de intrinsieke motivatie van het kind. Moet alles dan leuk, ja het liefst wel, maar als dat niet lukt, zal elke taak een zekere uitdaging nodig hebben om het brein van het kind te kunnen laten groeien.
 
Vergeet niet dat ieder kind van nature nieuwsgierig is en wil leren. Het zit in de aard van de mens. Dat houden we maar al te graag vast. Zelfdenkende nieuwsgierige kinderen, die zich op school moeten richten op door hen zelf niet altijd gekozen taken is ook best een opgave :).
Maar als het dan toch moet in het Nederlandse onderwijs......dan wel graag wel zonder frustratie.